Geplaatst op 22 november 2017

Blessures? Zo ga je ze te lijf!

Hardlopers weten maar al te goed hoe snel en onopgemerkt je een blessure oploopt. Wie eenmaal een verzwikte enkel of een runner’s knee heeft opgelopen, zal zijn hardloopschoenen tijdelijk in de kast moeten laten staan. Voor wie snel wil herstellen, is stilzitten natuurlijk geen optie. Gelukkig bestaan er tal van andere sporten waarmee je je conditie op peil houdt en je spieren soepel. Ook als je blessurevrij bent, kunnen andere sporten helpen om lichamelijke ongemakken te voorkomen en geldt afwisseling als ingrediënt nummer één voor een motivatie boost.

Zwemmen: de perfecte belasting

Een enkele blik op de gespierde lichamen van profzwemmers verraadt hoe gezond deze sport is. Gelukkig hoeven we niet dagelijks het diepe in te duiken en kunnen hardlopers al voordeel halen uit een paar baantjes schoolslag per week. Het water zorgt er bovendien voor dat je zonder al te veel belasting je spieren kunt trainen. Ideaal dus om te herstellen of blessures te vroeg af te zijn.

Ook mentaal kan je vooruitgang boeken in het zwembad. Wie nooit verder is gekomen dan zijn B-diploma zal snel grote stappen maken. Geen overbodige luxe dus als je hardloopniveau vastzit en je wel wat motivatie kunt gebruiken. Met het grote aanbod aan activiteiten in zwembaden tegenwoordig, zal je bovendien nooit verveeld raken. AquaBoksen, AquaFloat en AquaRunning zijn slechts enkele voorbeelden van sporten waarmee je in het water aan je conditie kunt werken. Is er dan echt geen enkel minpuntje te noemen? Nou éen kleine dan. Al dat water en chloor is natuurlijk een risico voor je smartphone. Om het nuttige met het aangename te combineren, kun je eigen hoesjes ontwerpen met een sportief design.

Teamsporten: een sociale aanvulling

Een teamsport is een gezellig alternatief voor hardlopen. Van het leveren van een teamprestatie gaat een motiverende werking uit, waardoor je het net even wat langer volhoudt. Bovendien zijn de keuzemogelijkheden eindeloos. Van hockey tot trefbal en van waterpolo tot roeien, er bestaat voor elk wat wils. Wil je aan je uithoudingsvermogen werken? Maak dan een paar bezoekjes aan de lokale tennisbaan. Juist even focussen op kracht? Dan biedt de boksclub uitkomst. Houdt er wel rekening mee dat je spieren zult voelen waarvan je als hardloper nooit eerder wist dat je ze had.

Geniet, maar train met mate, want een te fanatieke start kan juist blessures opleveren. Een handige manier om jezelf in toom te houden, is het gebruik van sportapps op je telefoon. Leg van tevoren verstandige doelen vast en werp tijdens het sporten zo nu en dan een blik op het scherm van je telefoon, die je handig bij je kunt dragen in een sport armband.

Yoga: balans en variatie

Te lang doorgerend en last van spierpijn? Ga het te lijf met een yoga-sessie. De variatie aan houdingen zorgt ervoor dat vrijwel elke spiergroep wordt belast. Yoga en de soepele gewrichten die het oplevert zijn dan ook een welkome aanvulling op de training van elke sporter. De oefening in concentratie en balans is bovendien een niet te onderschatten bonus. Zeker als hardloper zal je hiervan profiteren. Het idee dat yoga enkel voor zweverige types is, is trouwens een achterhaald misverstand. Zoek in de buurt naar een docent die yoga combineert met krachtsport en goed kan afwisellen tussen in- en ontspanning. Je zult versteld staan van hoe bezweet en uitgeput je de yogaruimte verlaat. Geen geschikte docent kunnen vinden? Met yoga kan je ook prima thuis aan de slag. Gebruik je smartphone, zet deze klaar in een van de vele beschikbare telefoonhoesjes met een standaard en ervaar dat een online cursus niet onder hoeft te doen voor welke andere yogasessie dan ook.

Laat de gedachte aan een yogasessie je koud, zie je teamsporten niet zitten en heb je last van watervrees? Dan zijn er nog genoeg andere opties. Tegenwoordig is bijna alles waarmee we ons als kind vermaakten, ontwikkeld tot serieuze sport. Leef je dus uit met een middagje steppen, verbeter jezelf op de trampoline of ontdek hoeveel talent je altijd al had voor hoelahoepen.

Tekst: Ilse bij de Weg, www.smartphonehoesjes.nl