De meest voorkomende hardloopblessures

Hardlopen is een fantastische, individuele sport die juist ook in coronatijd vele gezondheidsvoordelen biedt. Niet voor niets is het zo’n populaire sport. Maar helaas is hardlopen ook een relatief blessuregevoelige sport. Veel hardlopers lopen op enig moment tegen een blessure aan. Lees hier wat de meest voorkomende blessures zijn bij hardlopen en hoe je deze zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Achillespeesblessure

Blessures bij hardlopen ontstaan – begrijpelijk – voornamelijk aan de benen en de voeten. Een blessure aan de achillespees is één van de meest voorkomende hardloopblessures. De blessure manifesteert zich in een pijnlijk en stijf gevoel achter de enkel. De blessure ontstaat nooit plotseling, maar sluipt er beetje bij beetje in. De achillespeesblessure is een typische hardlopersblessure die ontstaat door overbelasting. Je voelt de pijn vooral tijdens of na het hardlopen. De genezing van een achillespeesblessure kan wel maanden duren.

Scheenbeenklachten

Ook bij een blessure aan het scheenbeen is er vaak sprake van overbelasting. Als de pijn aan de binnenkant van de voorzijde van het onderbeen ontstaat, is er sprake van een blessure in het spierweefsel. Ook op andere plekken aan de voorzijde van het onderbeen kunnen pijnklachten ontstaan door overbelasting, maar deze worden dan niet veroorzaakt door het spierweefsel. De blessure neemt geleidelijk in ernst toe. Als je met pijnklachten blijft hardlopen, kan de pijn uiteindelijk zo heftig zijn dat sporten eigenlijk onmogelijk wordt. Ook in het dagelijks leven kun je er last van hebben, bij bijvoorbeeld de trap af lopen.

Voetklachten

Natuurlijk behoren ook klachten aan de voeten tot de meest voorkomende hardloopblessures. En dat is ook niet zo gek. Je voeten worden behoorlijk op de proef gesteld tijdens het hardlopen. Met name klachten onder de hak, bij de peesplaat, komen veel voor. De peesplaat kan ontstoken raken, je herkent dit aan een stijf en zeurend gevoel na het hardlopen. Meestal verdwijnt de pijn na de warming-up weer, maar op een gegeven moment nemen de pijnklachten toe en zul je er ook tijdens het hardlopen last van hebben. Als de ontsteking aan de peesplaat lang aanwezig is, kan er op den duur kalkvorming ontstaan op de plek waar de peesplaat aanhecht op het hielbeen. Dit wordt hielspoor genoemd.

Blessures behandelen

Bij de meeste blessures is het belangrijk om rust te nemen. Belangrijk is dat je korte tijd stopt met hardlopen als je een paar keer pijn voelt op dezelfde plek tijdens het hardlopen. Hardloopblessures ontstaan voor het grootste deel door overbelasting. Luister dus naar de pijn en stop er even mee! Als de pijn niet overgaat of erger wordt, kan het verstandig zijn om een fysiotherapeut te bezoeken. Fysiotherapie wordt in de meeste gevallen niet vergoed vanuit de basisverzekering. Als je regelmatig last hebt van blessures kan het verstandig zijn om een aanvullende verzekering af te sluiten. Overstappen van zorgverzekering kan vanaf medio november tot en met eind december. Check via zorgverzekering vergelijken welke zorgverzekering het beste bij jouw situatie past.