December: de maand van de challenges…

Als je net zo’n social media verslaafde bent als ik, zal het je niet zijn ontgaan: de december challenges. Natuurlijk zal ik er ook vele missen, maar één ding is duidelijk: je kunt pas ongestoord los op de pepernoten, marsepein en het kerstdiner als je hebt meegedaan aan ten minste één van de challenges. Onze redacteur Petra Kerkhove bericht.

Hier zijn de challenges die mij opvielen:

  • ‘Girls love to run’ hebben de #DOcember challenge: ren 70 km hard in de maand december. Van pannen tot snoepreisjes te winnen!
  • ‘Just keep running’ doet de #santastreak: loop elke dag in de maand december minimaal 2 km hard. Het tempo is niet belangrijk, wél dat je elke dag moet lopen. Zij verloten onder de deelnemers een leuke verrassing.
  • De 12-12-12-12. Koop of maak een cadeau. Ga op 12 december hardlopen, zo ongeveer rond 12 uur ’s middags. Om 12.12 uur geef je presentje aan een willekeurige passant. Dit kan iedereen zijn, het gaat om het idee van geven.
  • Global 5 K. Deze challenge wordt georganiseerd door Runkeeper. Je kunt een speciaal shirt bestellen in hun webshop en door je op te geven voor deze challenge krijg je een uitprintbaar startnummer, waarmee je, waar dan ook ter wereld, op 6 december, 5 kilometer kunt hardlopen tegen alle andere deelnemers.
  • De “Halfcrazyrunnerscrew” heeft de Halfcrazychristmas- challenge voor je bedacht: Post een selfie tijdens je run, waar iets op staat dat met kerst te maken heeft, tag de halfcrazyrunnerscrew en vermeld #halfcrazychristmas. De winnaar krijgt een leuke prijs.
  • En ook Runnersworld Amersfoort heeft een mooie: Elke dag hardlopen. Loop van 30 november tot en met zondag 27 december elke dag minimaal een Engelse Mile, dus 1.609 meter. Onder de lopers die de challenge volbrengen, wordt een hoofdprijs verloot: een GPS-hardloophorloge, beschikbaar gesteld door RunnersWorld Amersfoort en TomTom. Alle deelnemers die de uitdaging voltooien, ontvangen een prijs. En op de laatste dag organiseren ze een Nightrun, een social run over 5 km door de binnenstad van Amersfoort.

Keep-on-Running.nl vroeg initiatiefnemer JanWillem Nieboer, eigenaar van de Runnersworld hardloopspeciaalzaak in Amersfoort, naar de oorsprong van runningstreaks.

Onlangs presenteerde Thijs Eijsvogels, onderzoeker en inspanningsfysioloog van de Radboud Universiteit in Nijmegen, de resultaten van een onderzoek van bewegen op de gezondheid. Eén van de uitkomsten was dat om effect op de gezondheid te krijgen er minimaal 8 minuten per dag intensief bewogen (zoals hardlopen) moet worden, of 15 minuten matig intensief (zoals fietsen).

Ron Hill

Schermafbeelding 2015-12-02 om 16.20.52

Ron Hill tijdens de Enschede Marathon in 1975

De ‘elke-dag-hardlopen-challenge’ sluit met het minimum van 1.609 meter hier goed bij aan. Het elke-dag-hardlopen beperkt zich doorgaans niet tot een afgebakende periode zoals deze streak. Er zijn ook hardlopers die het hele jaar door dagelijks hardlopen. Nieboer raakte geïnspireerd door een artikel over Ron Hill. Deze Engelsman begon in 1964 aan zijn elke-dag-hardlopen-reeks (ook wel running-streak genoemd). Eind vorig jaar volbracht hij 50 jaar waarin hij elke dag had hardgelopen! Hij was een topatleet die veel kilometers maakte. In totaal heeft hij al 260.000 hardloopkilometers in zijn logboeken staan. Maar ook hij had momenten, o.a. door een blessure en een auto-ongeluk, dat hij moest terugvallen op het minimum van 1.609 meter per dag om zijn reeks niet te doorbreken. Momenteel loopt de 77-jarige Ron Hill nog een training van zo’n 6 km per dag. Op 21 december is zijn reeks precies 51 jaar gaande. JanWillem Nieboer begon eind januari van dit jaar met zijn reeks en is nu de 300 dagen gepasseerd. Hij loopt al 30 jaar wedstrijden, maar trainde altijd met onderbrekingen van rustdagen. In het begin was het nog wel eens lastig om het dagelijkse rondje in te plannen. Maar het “moeten” werd al snel een “willen”. Ook zijn belastbaarheid groeide gedurende de reeks waardoor het steeds minder vaak nodig was om de minimale afstand, voor JanWillem was dat een rondje om het Schothorsterbos van 2 km, te doen. Het plezier dat hardlopen hem brengt probeert hij nu vanuit zijn hardloopspeciaalzaak over te brengen. Het organiseren van de challenge is hierop een leuke aanvulling.

Maar het “moeten” werd al snel een “willen”

Vertrouwen

Hoe werkt het? Elke deelnemer registreert de gelopen kilometers zelf. Dit gebeurt op basis van het vertrouwen op de eerlijkheid van de hardloper. Tegenwoordig is er steeds meer controle mogelijk door middel van de registratie van de gelopen kilometers met een smartphone of GPS-horloge. Vroeger kon het niet anders dan geloven wat de loper in zijn trainingslogboek noteerde. Het principe van zelf noteren naar eerlijkheid wordt ook bij de challenge gehanteerd. Op dit moment is van Joshua Groen als Amersfoorter de langst bekende running-streak bekend. Hij liep een reeks van 916 dagen dus ruim 2,5 jaar! De organisatie zoekt nog naar andere Amersfoorters die minimaal 1 jaar aangesloten hebben hardgelopen. Verwacht wordt dat de uitdaging met name in de laatste dagen voor lopers groter kan worden. Wellicht neemt de vermoeidheid dan wat toe en zijn de kerstdagen gevuld met sociale verplichtingen. Juist in die dagen kan de challenge voor dat beetje extra motivatie zorgen om de deelnemers aan het sporten te krijgen. Extra informatie en het inschrijfformulier voor de challenge staan op www.elkedaghardlopen.nl.

Wat moet je doen?

Ben je een hardloopfanaat en heb je toevallig sinds maandag al elke dag gelopen? Dan kun je nog meedoen! Geef je snel op via de Facebooksites of websites van de organisaties. We hebben de links vast toegevoegd.

Running Streak_thumb[2]

7 regels voor veilig streaken

Maar… let je wel een beetje op jezelf? We hebben de 7 regels voor veilig streaken hier voor je opgesomd:

  • Draag kleren. Als mensen het woord “streaken” horen, zullen ze in eerste instantie denken aan de naakte versie. Ik raad je aan om in − daarvoor geschikte − hardloopkleding te lopen.
  • Start niet als je op dit moment een blessure hebt of als je overtraind bent. Streaken zal je probleem alleen vergroten.
  • Start er niet mee als je een beginnende hardloper bent. Te veel doen in een korte tijd, is geen slimme manier om je hardloopcarrière mee te starten.
  • Zorg dat je 2 paar hardloopschoenen hebt om af te wisselen. Omdat je waarschijnlijk in wisselvallig weer loopt, is het fijn om je schoenen genoeg tijd te geven om te drogen.
  • Loop op een “easy” tempo op de dagen waarop je geen vaste training hebt staan. Je wilt niet elke dag op een maximaal tempo hardlopen, dat is namelijk een eersteklasticket naar een blessure. Als je de trainingen doet op hartritme, blijf dan in zone 2. (Wil je dit snel uitrekenen? Trek je leeftijd af van je maximale hartslag. Als je die niet weet, neem dan 180 slagen per minuut als uitgangspunt. Stel, je bent 35 jaar, houd je hartslag dan onder (180-35=) 145 slagen per minuut.)
  • Zoek naar een creatieve manier om je challenge te behalen. Ren je afstand tijdens je lunchpauze, voordat je naar je reguliere yogaklasje gaat, of op een loopband stapt. Je kunt altijd een andere route uitproberen, of een keer op een ander tijdstip gaan dan normaal.
  • Deal met eventuele complicaties. Dingen gebeuren nu eenmaal. Je kunt ziek worden. Je gezondheid is belangrijker dan je challenge halen!

(Bron: http://www.marathonacademy.com)

Heel veel succes met jouw challenge!

Tekst: Petra Kerkhove