Eten en drinken vóór het hardlopen

Hardlopen is één van de populairste sporten in Nederland. Veel mensen kiezen ervoor om al rennend hun energie kwijt te raken, aan de conditie te werken of wat extra kilo’s te verliezen. Voeding en sport gaan hand in hand als je fitter wil worden. Dit kun je het beste eten en drinken voordat je gaat hardlopen.

Koolhydraten vooraf

Afhankelijk van het soort training heeft je lichaam bepaalde voedingsstoffen nodig. Bij een rondje van 5 kilometer heb je in principe niet veel extra energie nodig en kan een kleine snack voldoen. Daarboven wil je wat extra koolhydraten eten, omdat je lichaam dit gebruikt als brandstof. Net zoals je genoeg brandstof in de auto gooit voordat je gaat rijden, moet je je lichaam voorzien van de nodige brandstof. Waar je de auto met een autoverzekering beschermt tegen schade, bescherm je je lichaam met de juiste sportkleding en voeding. Als je langer dan een uur tot anderhalf uur achter elkaar hardloopt, kan je glycogeenvoorraad uitgeput raken. Om te blijven presteren en blessures te voorkomen moet je deze energievoorraad op peil houden door te eten en te drinken. Eet vooraf bruin brood, een banaan, ontbijtkoek of een mueslireep en neem eventueel nog een snack mee. Tijdens een lange duurloop heeft een flesje isotone sportdrank hetzelfde effect. 

Veel water drinken

Tijdens het sporten moet je extra veel drinken. De kans is groot dat je veel gaat zweten tijdens het hardlopen. Hierdoor vergroot de kans op uitdroging. Te weinig vocht in je bloed kan er daarnaast voor zorgen dat je sneller moe wordt of kramp krijgt. Drink minimaal een halve liter water voordat je weggaat en drink eventueel tijdens het rennen ook goed door, als je voor een lange afstand gaat. Bij een kortere afstand, zoals het rondje van 5 kilometer, hoef je geen bidon mee te nemen, maar drink je eenmaal thuis nog twee grote glazen met water. Door na het hardlopen voldoende te drinken herstelt de vochtbalans en kan je lichaam beter herstellen.

Eet binnen twee uur na afloop

Niet alleen vóór het hardlopen moet je op je voeding letten, maar ook erna. Door binnen twee uur na het lopen een koolhydraatrijke en eiwitrijke maaltijd te eten, vul je de energievoorraad weer snel aan. Eiwitten zijn hierbij ook erg belangrijk, want deze zijn nodig voor het herstel van je spieren. Idealiter ga je hardlopen vóór de lunch of het avondeten zodat je hierna een normale hoofdmaaltijd eet. Een volledige maaltijd bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Kies bijvoorbeeld voor een broodje met zalm voor de lunch of kipfilet met aardappels en groente als avondeten. Wanneer je hardloopt om af te vallen, kun je ervoor kiezen om wat minder koolhydraten te eten dan normaal.