Geplaatst op 20 december 2016

Goede voornemens? Meet je successen!

Meer bewegen staat al jaren hoog in de lijst van goede voornemens. Het stellen van een (realistisch) doel en het bijhouden van je prestaties met een app of smartwatch helpt je daarbij.

De lat

Als je eenmaal bevangen bent met het hardloopvirus, wil je gaan meten en weten. En vergelijken. Het werkt. Elke keer dat je hebt gelopen, staat je prestatie zwart op wit. En de volgende prestatie telt weer op bij de eerste prestatie, zodat je aan het eind van de maand toch weer een indrukwekkende afstand hebt afgelegd. Dat totaal is weer de lat voor de maand erop. Combineer je dat met een leuk evenement in het voorjaar, dan zit het met de motivatie voor 2018 gebeiteld.

Stoempen

Het voordeel van meten is dat het objectieve informatie oplevert. Je hersenen kunnen je namelijk goed voor de gek houden, zo weet ik uit eigen ervaring. Soms ben je aan het stoempen en heb je het gevoel stil te staan. De cijfers vertellen een heel ander verhaal. Omgekeerd kun je met je gedachten zozeer afdwalen dat je de snelheid vergeet.

schermafbeelding-2016-12-20-om-14-43-15

Apps

Meten kan prima op je smartphone, de apps helpen je daar bij. Maar ze hebben een paar belangrijke nadelen. De smartphones worden steeds groter. Om je tot een premium-abonnement te verleiden, hebben de standaardversies een aantal slimme beperkingen. Prima als je daarmee kunt leven. Stap je van de gratis versie van de running app over op de betaalde versie, dan ben je na één à twee jaar net zo veel kwijt als de prijs van een smartwatch. Nog snel even voor jezelf onder de kerstboom leggen?

Tekst: Hans Pieters

Runkeeper | StravaMap My Run

Op The Babble Out vind je een review van de vijf beste Running Apps.