hardlooptips hardlooptraining
Geplaatst op 9 januari 2019

Zes hardlooptips voor koude dagen

Met deze trainingstips lukt het je gemotiveerd te blijven om in de winter te blijven trainen en hardlopen.

1. Schrijf je in voor een hardloopevenement

Een concreet doel zorgt voor de spreekwoordelijke stok achter de deur. Ben je beginnend hardloper? Laat je dan inspireren door een 5km-loop. Het is prima te doen met een week of 10 trainen, zolang je maar voorzichtig van start gaat. Een trainingsdoel zorgt voor structuur en discipline. Op onze hardloopkalender en de leukste lopen vind je een overzicht van alle hardloopevents.

2. Sluit je aan bij een loopgroep

Trainen in een groepje, een keer per week, zorgt voor handvatten. Een keer in de week werk je samen aan de conditie. Voor de andere dagen krijg je oefeningen mee, bijvoorbeeld voor een hersteltraining en stabiliteitsoefeningen. Misschien sla je wel eens een keertje over omdat je te druk bent. Maar zeker weten dat je wordt getriggerd om van de bank te komen.

3. Werk aan je core stability

Er zijn vele goede redenen om je rug- en buikspieren te oefenen. Omdat je een zittende baan hebt. Omdat je beter rechtop loopt. Omdat het de kans op rugklachten vermindert, net als de kans op blessures. En voor hardlopers: omdat het je snelheidswinst oplevert. Kortom, er zijn genoeg redenen om toch te planken en andere core stability oefeningen moet doen. Dus zet de knop om ook al vind je het zwaar of saai. Een kwartier oefeningen is zo voorbij.

4. Kies voor variatie

Is het te guur om buiten te sporten? Ga dan eens shoppen bij andere sporten. Zwemmen, goed voor het hele lijf. Pilates, goed voor je lenigheid, core en ademhaling. Dance bootcamp, lekker zweten op vette jaren ’80 disco. Of kies voor een bezoek aan de sauna, goed voor je spieren en gewrichten. Met variatie is het sporten makkelijker vol te houden.

5. Houd je trainingen bij

Er zijn legio goede hardloop en sportapp’s beschikbaar, waarmee je je trainingsinspanningen kunt bijhouden en opslaan. Het werkt motiverend. 1. Je ziet het resultaat van je trainingen terug. 2. Als je je verbetert geeft dat een kick om vol te houden of een tandje bij te zetten. 3. Op het moment dat je motivatie terugloopt, zie je dat terug in de statistieken. Dat helpt je om de draad weer op te pakken. 

6. Gun jezelf winterrust

Maak korte metten met je Calvinistische inborst. Niks ‘ik moet!’. Je mag! Sinds de periode van de industriële revolutie worden we geregeerd door de klok. In de tijd dat we nog de seizoenen volgden, was de winter de tijd om rust te nemen. In de middeleeuwen viel de tijdsbeleving samen met de natuur en werd tijd ervaren als een cyclus. Dus volg de klok van de seizoenen, en bevorder het herstel door voldoende rust te nemen.