Geplaatst op 5 januari 2017

Hardlopen als goed voornemen? Zo hou je vol!

De goede voornemens van tien jaar geleden? Meer bewegen en afvallen. De goede voornemens van dit jaar en in 2027? Vermoedelijk precies hetzelfde. Om vol te houden, moet je twee hindernissen omzeilen.

  1. Schrik niet van je conditie

Vraag een beginnend hardloper hoe het was en de vertwijfeling is groot. Hoe ga ik dit in godsnaam volhouden? Accepteer dat je conditie bagger is. Het is nu eenmaal niet anders. Sterker nog, het is een van de redenen waarom je je hebt voorgenomen om meer te gaan hardlopen. Accepteer gewoon dat het tegenvalt en probeer daar juist motivatie uit te putten. Bouw om de twee weken een meetpunt in. Je zult zien dat je na een maand verder en makkelijker loopt dan je had durven dromen. Als bonus voel je je veel fitter en slaap je beter.

Accepteer dat je conditie bagger is

  1. Begin niet te fanatiek

Van matig sporten naar fanatiek sporten is een recept voor blessures. Deze vier tips verminderen de kans op een blessure:

  • begin met een warming-up;
  • loop de eerste 500 meter in een laag tempo, beneden je
  • bouw de afstanden en oefeningen langzaam op;
  • drink voldoende water na de training. Het transporteert voedingsstoffen en voert afvalstoffen af.

De 10%-norm

Bij de opbouw van je trainingsinspanning kun je je het beste aan de 10%-norm houden. Beperk de toename van de trainingsduur per week met 10%. Bij grotere stappen, vergroot je het risico op blessures aan gewrichten, pezen en spieren, zo blijkt uit een onderzoek van deRijksuniversiteit Groningen van een paar jaar geleden.

Tekst: Hans Pieters