Hardlopen en COVID-19: wel of niet deelnemen?

De gevolgen van het coronavirus worden steeds meer voelbaar. Sportkoepel NOC*NSF adviseert om alle sportevenementen, ook op amateurniveau, in Noord-Brabant af te gelasten. In de rest van Nederland gaan de evenementen vooralsnog door.

Als je je hebt ingeschreven, is het natuurlijk een terechte vraag of het wel verstandig is om toch mee te doen. Het nuchtere antwoord luidt ‘ja’, als je maar je hoofd erbij houdt en de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. 

Geen reden om evenementen te vermijden

Minister-president Rutte verwoordde het op een gevatte manier: ‘Station Utrecht Centraal is in zekere zin ook een evenement’. En wie vanwege zijn of haar politieke voorkeur twijfelt aan dit advies, is misschien gerustgesteld door het advies op de website van RIVM:

Er is op dit moment geen reden om evenementen te vermijden of af te gelasten. Voor specifiek advies op lokaal niveau wordt geadviseerd contact op te nemen met de GGD en gemeente

RIVM adviseert deelnemers aan een evenement aan om de standaardmaatregelen op te volgen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen geven:

•          Was je handen regelmatig

•          Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog

•          Gebruik papieren zakdoekjes

•          Schud geen handen

Niet hardlopen bij koorts

Het coronavirus verspreidt zich door hoesten en niezen. Voor het coronavirus varieert de incubatietijd van 2 tot 12 dagen. Voor de zekerheid gebruikt RIVM een incubatietijd van 14 dagen. Als je ziekteverschijnselen vertoont, moet je niet denken dat je het met hardlopen kunt stoppen. Net als bij griep bestaat voor corona geen medicijn, de enige remedie is uitzieken. 

Als je corona/griep- of koortsverschijnselen hebt, moet je absoluut niet gaan hardlopen. Door te trainen, vertraag je niet alleen het herstel, maar loop je ook het risico je hartspier te infecteren, met de kans op hartritmestoornissen. 

Na de koorts moet je de trainingsarbeid langzaam opbouwen. Wacht met hardlopen tot enkele dagen na het herstel. Zelfs als de symptomen zijn verdwenen is het verstandig om je twee tot vier weken beperkt in te spannen. Je immuunsysteem is verzwakt en je hebt alle energie nodig om weer beter te worden. Als je te snel weer begint kun je het postvirale vermoeidheidssyndroom (PVS) oplopen.

Tekst: Hans Pieters

Beeld: Bridge to Bridge