Hardlopen in de hitte

Hardlopen in de hitte: drie gouden tips

Hoeveel zomer kan een mens hebben? Zonnestralen bruinen onze ruggen en glinsterende pareltjes staan op de voorhoofden. Het warme weer maakt loom en verleidt tot luiheid. Maar de echte diehards laten zich niet kennen en blijven ook met hitte hardlopen!

Dan is het wel zaak om even stil te blijven staan bij de voorbereidingen die je kunt treffen. Als je goed voor je lichaam wilt zorgen, moet je ook goed eten en drinken. Hieronder volgen drie tips voor hardlopen in de hitte.

Tip 1. Zout en vocht

Het is uiteraard ontzettend belangrijk om genoeg te blijven drinken. Drink daarom twee uur vóór, tijdens en na het rennen en voeg wat meer zout toe aan je eten om vocht vast te houden. Je kunt water ook afwisselen met isotone sportdranken, want die bevatten zout.

Tip 2. Tijd en tempo

Belast je lichaam niet te veel als het echt warm is, maar start langzaam en controleer het tempo. Daarnaast is het verstandig om niet te rennen tijdens de piekuren van de zon tussen 12:00 en 16:00 uur. Loop aan de randen van de dag, vroeg in de ochtend of in de loop van de avond, de zon is dan nog niet of niet meer zo sterk.

Tip 3. Goede voeding

Omdat je bij hitte meer koolhydraten verbrandt, heeft je lichaam deze nodig als je bij warm weer gaat hardlopen. Daarom kun je het beste een paar uur voordat je van start gaat koolhydraatrijke maaltijden eten, zoals pasta, rijst, brood, aardappelen e.d.

Tot slot

Zo langzamerhand weet iedereen dat zon een belangrijke veroorzaker van huidkanker is. Op de site van KWF Kankerbestrijding vind je nuttige informatie over zon, uv-straling en huidkanker. Je kunt ook de KWF UV-radar app downloaden in de App Store of op Google Play.

Bekijk de zonkracht vandaag en de komende dagen op KNMI.