Hardlopen in de sneeuw

Hardlopen in de sneeuw – tips & trucs

Er is bijna niets mooiers dan een rondje hardlopen op een vers sneeuwdek. Het unieke, knisperende geluid van de sneeuw onder je schoenen. De gedempte stilte en rust. Je moet echter wel je tempo en loopstijl aanpassen en je wapenen tegen de kou.

Ook als de sneeuw blijft liggen, is het lekker hardlopen. Sneeuw is puur genieten, maar zolang je voldoende oog hebt voor de risico’s. Als je je loopstijl niet aanpast aan de weersomstandigheden, ben je voortdurend bezig om je balans te bewaren. Je moet vaker corrigeren op gladde stukken. Daarmee loop je het risico op peesirritaties.

  1. Warming-up

Bij hardlopen in de sneeuw gebruik je je spieren anders en intensiever. Vergelijk het met trainen voor een nieuwe afstand. Dat moet je ook rustig opbouwen. Begin je rondje rustig, met een warming-up, zodat je spieren kunnen opwarmen.

Tip! Met core stability oefeningen zorg je voor extra balans.

  1. Stapfrequentie

Een belangrijk verschil met je normale stijl van hardlopen is de cadans en de stappen. Door kleine stappen te zetten, zorg je dat je op de hele zool landt. Bovendien verdeel je je zwaartepunt beter.
Dankzij de hogere stapfrequentie, loop je een kleinere kans dat je valt. De hoge cadans zorgt ervoor dat je een glijpartij kan opvangen met de ander voet.

  1. Pas je hardlooprondje aan

Hardlopen op sneeuw is inspannend. Deel je normale trainingsafstand door twee. En check de windrichting. Begin tegen de wind in en eindig met wind mee. Hiermee verminder je het risico op onderkoeling en een kou op de darmen.

  1. Trailschoenen

Zorg voor de juiste uitrusting. Normale hardloopschoenen zijn gemaakt voor asfalt en normale omstandigheden. Op sneeuw bieden ze onvoldoende grip. Investeer in trailschoenen. En zorg voor genoeg ruimte in je schoenen om je voeten warm te houden.

Veel plezier!