Hardlopen tijdens zwangerschap?

Je bent in verwachting! De gevoelens die erbij komen kijken zijn misschien overweldigend en iedereen die er van af weet, probeert je tips te geven. Vooral als het gaat om de gezondheid van jou en je baby, kunnen de gevoelens hoog oplopen. Misschien wil jij bijvoorbeeld graag blijven hardlopen op je favoriete runningsongs, terwijl jouw omgeving je dit sterk afraadt. Wat is nu eigenlijk wijsheid? Kun je eigenlijk wel blijven hardlopen tijdens je zwangerschap?

De voordelen

Het is onnodig om uit te leggen dat hardlopen zorgt voor een beter uithoudingsvermogen, maar wist je dat dit ook nuttig kan zijn tijdens de bevalling? Tijdens de bevalling vraag je namelijk veel van je lichaam en het is fijn als jij het vertrouwen hebt dat jouw lichaam dat ook aan kan. Hier moet wel bij vermeld worden dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat vrouwen die tijdens hun zwangerschap sporten een gemakkelijkere bevalling hebben. Toch kan ook tijdens de zwangerschap hardlopen waardevol zijn. Zo zou het de kans op pre-eclampsie en diabetes gravidarum kunnen verlagen.

De nadelen

De risico’s mag je natuurlijk niet over het hoofd zien. Zo kan het zijn dat door de veranderingen in je hormoonhuishouding, je gewrichtsbanden rekbaarder worden. Ten gevolge hiervan zou je sneller last kunnen krijgen van rugklachten of pijn kunnen ervaren in de bekkengordel. Daarentegen is er geen bewijs dat je als zwangere vrouw meer kans hebt op blessures tijdens het hardlopen. Hoe zit het dan met de gezondheid van je ongeboren kindje? Bepaalde sporten, zoals contactsporten en activiteiten met een verhoogd valrisico zijn een no-go na het eerste trimester. De baby zou namelijk schade kunnen ondervinden bij een val. Hardlopen valt hier natuurlijk niet onder. Soms wordt er beweerd dat de hartslag van de baby zal dalen of dat het geboortegewicht beïnvloed wordt door de sportieve activiteiten van de moeder, maar dit is niet bewezen.

Hoe intens mag je hardlopen?

De intensiteit van je work-out is niet met duidelijke lijnen af te bakenen. De meeste experts zullen je adviseren niet meer van je lichaam te vragen dan 80% van je maximale hartslag. Wat belangrijker is, is je lichaamstemperatuur. Een stijging van 1.5 graden zou namelijk al schadelijk kunnen zijn voor je ongeboren kindje. Oververhitting moet dus te allen tijde voorkomen worden, door bijvoorbeeld binnen te sporten met airco. Als je gaat hardlopen is het aan te raden dit voor slechts 30 minuten te doen of in ieder geval niet langer dan 60 minuten. Bedenk ook het volgende: hoe verder de zwangerschap vordert, hoe meer koolhydraten je lichaam vraagt. Belangrijk is dus dat je gezond en voldoende eet.

De goedkoopste zorgverzekering

Je doet er natuurlijk alles aan om jouw gezondheid en die van je ongeboren kindje op pijl te houden. Toch is de zwangerschap altijd een spannende periode. Neem geen risico’s, maar zorg goed voor jezelf. De goedkoopste zorgverzekering is daarom niet meteen de beste verzekering voor tijdens de zwangerschap. Kijk welke pakketten eventueel aansluiten bij jouw zwangerschap en kraamperiode. Zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan.

Foto: Skeeze | Pixabay