Hardlopen bij tropische temperaturen

De parken van Amsterdam puilen uit en niet alleen met zonaanbidders. Nog maar drie weken en dan vindt de Dam tot Damloop plaats. Weer vier weken verder is het weekend van de Marathon Amsterdam. Naarmate de datum dichterbij komt, wordt er druk getraind. Met die warme temperaturen is dat een hele uitdaging.

Meters maken

In september staan drie mooie evenementen op mijn ‘to do’-lijst. Naast de Dam tot Damloop en de Marathon Amsterdam is dat de Bridge to Bridge Arnhem. Inmiddels is het trainingsschema opgeschroefd naar drie keer per week, met op vrijdag ook nog de vaste voetbalavond, waarvan de derde helft zwaar op de conditie drukt.

Meters maken, kortom. En tussendoor die vermaledijde stabiliteitsoefeningen, zoals de plank en de zijwaartse crunch. De bedoeling is dat de lange duurloop elke week weer een kilometertje of vier langer is dan in de week ervoor. Dat was voordat de thermometer door het dak ging. Lopen met tropische hitte, hoe gestoord ben je dan? Afgelopen dinsdagavond ben ik op pad gegaan met mijn vaste dinsdagavondloopmaatje Jonathan.

En tussendoor die vermaledijde stabiliteitsoefeningen…

Vorige week hadden we een mooi rondje van 15 km. Dat zat er deze keer niet in, zoveel was na een kilometer of twee al duidelijk. Het tempo lag een flinke slag lager en de hartslag vermoedelijk een flinke slag hoger. Naast de hoge temperatuur was het ook nog eens windstil. Een slechte combinatie, bij warm weer vindt koeling van het lichaam voornamelijk plaats door verdamping van transpiratievocht. Wind brengt (extra) verkoeling. We hebben het noodgedwongen rustig aan gedaan. Of liever gezegd, we liepen gewoon niet zo hard als normaal. En dat laatste is weer normaal: als de temperatuur stijgt, kost dat ook voor de getrainde marathonloper snelheid.

Na 10 km was het meer dan mooi geweest. Je moet het ook weer niet overdrijven.

Luchtvochtigheid

Is de vochtigheidsgraad van de lucht erg hoog, dan wil zweet niet zo makkelijk meer verdampen en blijven we met de warmte zitten. Bij een combinatie van hoge luchtvochtigheid en hoge temperaturen bestaat er een groot gevaar op oververhitting. Het is een soort van domino-effect: door het sterke zweten neemt je bloedvolume af, dus kost dezelfde inspanning meer energie. Dus je hartslag gaat omhoog et cetera.

In tropische landen meldt het weerbericht daarom niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid. In Nederland krijg je hooguit de waarschuwing ‘broeierig warm’. En natuurlijk de neerslagkans, onze nationale obsessie. Daarom voor de komende dagen mijn hardloopweerbericht:

  1. Loop alleen in de ochtend, voor 10 uur, of in de avond, na 8 uur.
  2. Drink in het half uur voordat je op pad gaat extra water.
  3. Zoek een route met voldoende schaduw en een lekker briesje.
  4. Pas je snelheid aan.
  5. Pas je trainingsafstand aan.
  6. En als het niet gaat, dan loop je lekker uit.

Tekst: Hans Pieters