Marathon herstel immuunsysteem

Herstellen na een marathon

Kort na de marathon heb je een gevoel van onoverwinnelijkheid. Een paar dagen na de finish heb je zin in een nieuwe uitdaging. Maar let op! Eerst moet je herstellen.

Marathon Berlijn

Een paar jaar geleden liep ik twee weken na de marathon van Berlijn in de stromende regen samen met mijn zus de halve marathon van Eindhoven. Hoe (on)verstandig was dat?

Het lopen zelf ging soepel, ook omdat ik geen enkele druk voelde om wat dan ook te bewijzen. Puur op souplesse verdwenen de kilometers onder mijn voeten vandaan. De kater kwam later. De weken erop was ik niet vooruit te branden. Pas na een winterstop, een soort van sabbatical, vlamde het loopvirus weer op. Die fout wil ik niet nog eens maken.

De kater kwam later. De weken erop was ik niet vooruit te branden

Reden om uit te zoeken wat er zoal gebeurt met je lichaam vóór, tijdens en na de marathon. Om te beginnen de spieren. Die krijgen wat voor hun kiezen met al die lange duurlopen en alle oefeningen in de aanloop naar de marathon. Dat je spieren het tijdens de marathon zelf zwaar te verduren hebben, voel je al ruim vóór de finish.

1. Herstel spieren

Het kost een paar dagen om de stijfheid en verzuring uit de spieren te krijgen. Pas twee weken na de marathon zijn je spieren en pezen volledig hersteld. Een rustig herstelloopje na een dag of vier of in het weekend na de marathon kan weer.

Pas 2 weken na de marathon kun je weer langzaam opnieuw beginnen met de trainingsopbouw. Ook hierbij geldt: start niet te overmoedig. Beperk je in het begin tot een paar kortere loopsessies, met een lange loop van 50 minuten max. Die lange duurlopen en cardio’s komen vanzelf wel.

2. Immuunsysteem

De marathon vraagt veel van je reserves. Grote kans dus dat je in de weken na de marathon verkouden wordt, zoals mij ook is gebeurd. Hoort erbij. Eet om je immuunsysteem weer op krachten te laten komen in de weken na de marathon extra eiwit- of proteïnerijk voedsel en extra koolhydraten. Dat helpt bij het herstel van de spieren. Extra fruit helpt je immuunsysteem te versterken.

Tekst: Hans Pieters