En lopen maar! Schema’s voor 30 en 60 minuten

Elke stap is vrede… Deze wijze woorden van de grote zenmeester Thich Nhat Hanh schoten deze week in mijn gedachten toen ik tijdens ‘de frisse neus’ op straat veel mensen lekker zag hardlopen. Nu doelde Nhat Hanh op de oefening van meditatie, maar ook hardlopen maakt je los uit de maalstroom van alledag. En dat is zeer welkom in deze ongekende tijden. In samenwerking met eventorganisator WE-link presenteren we twee trainingsschema’s voor resp. 30 en 60 minuten hardlopen. Wanneer zet jij de volgende stap?

Zenmeester Thich Nhat Hanh

Vooruitgang

Hardlopen zorgt voor ontspanning, lucht, vrijheid. Maar wat geldt voor meditatie, gaat ook op voor hardlopen: je moet er wel iets voor doen, het gaat niet vanzelf. Wat je moet doen? Oefenen. Oefenen. Oefenen. Als je die inzet eraan geeft, boek je in korte tijd enorme vooruitgang. Dat idee alleen al, geeft je vleugels!

Loopanalyse

Hardlopen is met zwemmen een van de laagdrempeligste sporten. Moet je voor een frisse duik nog naar een zwembad of nabijgelegen open water, hardlopen kun je doen vanuit huis. Investeer wel in een paar goede hardloopschoenen om onnodige blessures te voorkomen. Je voetafwikkeling en loopstijl vragen om een juiste schoenkeuze.

Koop deze (ook nu) dus liever niet online, maar ga naar een hardloopspeciaalzaak (bijv. Run2Day, Runnersworld of RunX) en vraag om een loopanalyse en passend schoenadvies. Echt doen, je gaat er veel plezier van hebben!

Krammer Run

Twee schema’s: 30 en 60 minuten

In samenwerking met event- en bewegingsorganisator WE-link presenteren we hierbij twee schema’s voor resp. 30 en 60 minuten aaneengesloten hardlopen. Dit staat voor ongeveer 5 en 10 km hardlopen. Ga je de uitdaging aan? Veel succes!

Tekst: Paul Postema

Trainingsschema 30 minuten hardlopen

• Drie hardlooptrainingen per week.

• Bij twee trainingen per week, doe je de eerste en de derde training.

• Tempo technisch goed lopen en de afstand makkelijk volbrengen.

• Doorgaans loop je 1 minuut een tikkeltje harder dan de 2 minuten en de 2 minuten weer harder dan wanneer je langer loopt.

• De pauze neem je na elke interval. Dus moet je bijvoorbeeld 4*1 minuut hardlopen, dan neem je na elke minuut hardlopen, 1 minuut en 30 seconden pauze.

• Daarnaast raden wij sterk aan om thuis nog 2 à 3x per week de volgende oefeningen te doen:

6x de zonnegroet: https://www.youtube.com/watch?v=9a_WPaGFMUw

7 min workout: https://www.youtube.com/watch?v=ECxYJcnvyMw

Waarom? Ten eerste om de kans op blessures te verminderen, ten tweede om je hele lichaam sterker te maken waardoor je ook weer makkelijker gaat lopen. Veel succes!

Download hier het 30 minuten schema.

Trainingsschema 60 minuten hardlopen

• Drie hardlooptrainingen per week.

• Indien twee trainingen per week dan de eerste en de derde doen.

• Tempo technisch goed lopen en de afstand makkelijk volbrengen. Doorgaans loop je 1 minuut een tikkeltje harder dan de 2 minuten en de 2 minuten weer harder dan wanneer je langer loopt.

• De pauze neem je na elke interval. Dus moet je bijvoorbeeld 4*1 minuut hardlopen, dan neem je na elke minuut hardlopen, 1 minuut en 30 seconden pauze.

• Daarnaast raden wij sterk aan om thuis nog 2 à 3x per week deze oefeningen te doen:

6 x de zonnegroet: https://www.youtube.com/watch?v=9a_WPaGFMUw

7 min. workout: https://www.youtube.com/watch?v=ECxYJcnvyMw

Waarom? Ten eerste om de kans op blessures te verminderen, ten tweede om je hele lichaam sterker te maken waardoor je ook weer makkelijker gaat lopen. Veel succes!

Download hier het 60 minuten schema.