Het effect van de intervaltraining

In bijna alle trainingsschema’s komen intervaltrainingen voor. Djekki van Dessel, fysiotherapeut bij Fyiomed, legt uit waarom ze nuttig zijn.

Intervaltrainingen hebben een aantal doelstellingen:

  • Verhoging van je basisloopsnelheid
  • In korte tijd toch een intensieve training draaien
  • Vetverbranding (dit gebeurt natuurlijk ook bij een lange duurloop)

schermafbeelding-2016-10-28-om-13-35-25

Om bovenstaande te bereiken is het de bedoeling dat je gaat trainen boven je omslagpunt.

Je omslagpunt is simpel gezegd het moment waarop je lichaam met alleen zuurstofverbranding (ademhaling) tekortkomt. Als het omslagpunt wordt bereikt, ontstaat er melkzuur in je spieren. Bij elke interval voel je een steeds grotere ophoping van melkzuur in je benen. Dit is niet erg, het is zelfs de bedoeling. Hierdoor train je je spieren (inclusief je hart) om te gaan met verzuring en dat heeft als automatisch gevolg dat je harder kunt rennen zonder dat je boven je omslagpunt komt. Daarnaast is het bekend dat je niet alleen tijdens een interval, maar ook daarna nog even doorgaat met vet verbranden.

Melkzuur in je benen. Dit is niet erg, het is zelfs de bedoeling

Klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, toch? De downside is wel dat lopen boven je omslagpunt meestal als vervelend tot hoogst ongemakkelijk wordt ervaren. Hoe hoger je hartslag, hoe meer stemmetjes in je hoofd zullen zeggen: STOPPEN!

Goed bezig

De kunst is om deze stemmen te gaan waarderen, want het geeft aan dat je goed bezig bent. Ben je van plan om een marathon te lopen? Dan is de kans groot dat je deze stemmen ook gaat horen. Het voordeel dat je dan hebt is dat je ze al kent en je ze kunt overwinnen! Een betere mentale training is er niet.

Tot slot nog enkele tips:

  • Train wat je moet trainen en let daarbij goed op de intensiteit
  • Zorg ervoor dat je warm bent voordat je aan je eerste interval begint en dat je minimaal 48 uur herstel hebt voordat je weer een intervaltraining doet.

Met hardlopende groet,

Djekki van Dessel, fysiotherapeut revalidatie- en performancetrajecten Fysiomed

T 020 560 89 20

I www.fysiomed.org