Runningtherapie blog ontspannen hardlopen

Is hardlopen saai? Kwali-tijd!

Enige tijd geleden trok een artikel van Nando Boers in dagblad Trouw mijn aandacht. Boers zet in het artikel uiteen dat langzame sporten als golf, honkbal, tennis en de 10 kilometer schaatsen al snel als saai en vervelend worden ervaren. Vooral om ernaar te kijken als het lang duurt. Kunnen we nog wel ontsnappen aan de hectiek van alledag?

Toeschouwers verliezen hun aandacht bij een traag partijtje golf of honkbal. De spanningsboog van de sportconsument is kleiner en de toeschouwer voor tv of op de tribune heeft ook niet zoveel tijd meer. De afleiding en snelheid zit ‘m in de smartphone en de laptop. Daar kunnen we de interesse nog makkelijk voor opwekken en zijn we snel en zelfs lang in verdiept.

Doorzettingsvermogen

Toch zijn er bij hardloopwedstrijden heel veel toeschouwers en enthousiaste supporters en ziet het er niet naar uit dat zij zich vervelen. Zou dat komen omdat het ook smullen geblazen is om al die hardlopers te zien zwoegen en afzien? Leedvermaak of verwondering over het doorzettingsvermogen van anderen heeft de mens altijd al geraakt. We kunnen ons dan deels verplaatsen in die tanende atleet. En we zijn blij dat wij niet in zijn of haar (sport)schoenen staan.

Traagheid van hardlopen

Ook verbazingwekkend is dat de loopsport nog altijd groeiende is. Ook het toenemend aantal deelnemers aan hele en halve marathons valt op. Is dat te verklaren omdat we weer uitdagingen nodig hebben? Volgens Boers roept de moderne tijdgeest uitgedrukt in gigabytes en impuls sociale media paradoxaal genoeg juist behoefte om te ontsnappen aan de dwang en hectiek van alledag. De traagheid van hardlopen, golfen en tennis brengt deze escape uitermate goed teweeg!

Concentratie

Mooi gezegd, want bij hardlopen loop je inderdaad je hoofd leeg. Zowel op lange als korte afstanden. Het hoeft helemaal niet spectaculair snel, met telkens een nieuwe PR of afstand. Genieten en je hoofd uit… is juist door de beweging meer schakelingen aanmaken. Door te bewegen op een inspanningsniveau dat je lijf en brein nodig hebben, worden er meer neuronenverbindingen in je brein gemaakt. Dat heeft tot gevolg dat je makkelijker leert en jawel, sneller wordt in denken en focus. Met dubbel resultaat: enerzijds een betere concentratie en meer rust in jezelf, anderzijds een betere verwerking van sociale prikkels en meer sociale vaardigheid.

Dit alles kun je weer goed inzetten om langer naar een saaie ‘tijdrovende’ sport te kijken of eraan deel te nemen. En ook om sneller op je tablet of laptop te switchen! Bij langzame sporten wordt de tijd die je aan het sporten besteedt zowel voor de supporter als voor de atleet serieuze vrije tijd. Ik noem dat kwali-tijd.
Boers eindigt zijn artikel met een prachtige conclusie: “Sport is op haar best een culturele uiting die de harde werkelijkheid van het alledaagse leven even van je weghoudt. En hoe langer de sport daarin slaagt, hoe beter het is.”


Nico van der Breggen is werkzaam als runningtherapeut, fysiotherapeut en psychosynthesetherapeut in Amsterdam. Zie www.runningtherapieamsterdam.nl