Movember Run: disco fever in het Vondelpark

Op 30 november a.s. wordt in het Amsterdamse Vondelpark alweer de zevende editie van de Movember Run (MoRun) Amsterdam gehouden. Net als ieder jaar wordt met dit ludieke hardloopevent geld ingezameld voor de Stichting Movember.

Deze stichting zet zich in voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker en vraagt aandacht voor het hoge aantal zelfdodingen onder mannen. Het thema van de MoRun is dit jaar ‘Born to be Alive’. Dresscode? ‘70’s!

In 2013 begon de Movember Run als klein, maar enthousiast initiatief met ongeveer 30 lopers. Inmiddels is het uitgegroeid tot een event waar honderden mensen uit binnen- en buitenland op afkomen. Dit jaar hopen de oprichters van de Movember Run minimaal 350 deelnemers te mogen verwelkomen. 

Groovylopers en awesome publiek

Na het succesvolle Wild West-thema van vorig jaar zullen dit jaar dus honderden hippies door het Vondelpark rennen onder het motto ‘Born to be alive’. Want hoewel de MoRun een speels karakter heeft, is de boodschap serieus: mannen sterven te vroeg en daar moeten we met zijn allen iets aan doen. Het is dan ook belangrijk dat zoveel mogelijk groovylopers en awesome publiek bij het event aanwezig zijn.

De start vorig jaar…

Niet alleen het aantal lopers neemt van jaar tot jaar toe, ook het kernteam van vrijwilligers wordt steeds groter. Dit jaar werkt een groep van zeven MoBro’s en MoSista’s hard aan het organiseren en promoten van de Movember Run.

Voor iedereen

Bertram Welink, een van de initiatiefnemers, zegt: “We zetten met zijn allen de schouders eronder om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om mee te doen met de MoRun. Goed om te weten is dat je zeker geen man hoeft te zijn of een snor hoeft te hebben om mee te doen – een phony moustache is geen probleem – en je hoeft zélfs niet te rennen. Je mag het parcours van 5 kilometer ook wandelen, joggen achter de kinderwagen, skaten of afleggen in een rolstoel. De Movember Run Amsterdam is voor iedereen die de gezondheid van de man een warm hart toedraagt en samen met ons geld wil inzamelen voor prostaat- en teelbalkankeronderzoek en het terugdringen van het aantal zelfdodingen onder mannen.”

De sfeer is fantastisch en het is far out om honderden verklede mensen vol overgave door het park te zien rennen

Hendrik Nuyens, eveneens initiatiefnemer: “Meedoen met de Movember Run is echt een feestje. De sfeer is fantastisch en het is far out om honderden verklede mensen vol overgave door het park te zien rennen. Tegelijkertijd help je door je deelname bewustzijn te creëren voor de gezondheid van de man. Dat is nodig, want veel mannen vinden het lastig om over hun (geestelijke) gezondheid te praten, met als gevolg dat ziektes vaak pas laat worden ontdekt. Met de MoRun Amsterdam vragen we op een laagdrempelige en positieve manier aandacht voor dit issue en hopen we te laten zien dat het ok is om open te zijn.”

Alsof lopen voor zo’n goed doel – en dat ook nog eens verkleed – nog niet genoeg is, zijn er ook prijzen te winnen. De fanatiekste hardlopers strijden voor de titel “NK Hardlopen met Snor” (het parcours is gecertificeerd door de Nederlandse Atletiekunie). Ben je iets minder sportief en moet je het vooral van je creativiteit hebben? Ding dan mee naar de prijzen voor beste snor en beste outfit. Kortom: trek je bell-bottoms aan, werk aan je disco moves en ren – met of zonder (plak)snor – mee met de Movember Run Amsterdam! Be there, or be square!

Inschrijven

Early-bird tickets zijn nog online beschikbaar tot 10 november. Daarna zijn er tot 29 november nog reguliere tickets beschikbaar. Tip: je kunt je ook met een groep aanmelden, dus schrijf meteen al je familie, vrienden en collega’s in! De netto-opbrengst van de run wordt na afloop overgemaakt aan de Stichting Movember. Meer informatie en het inschrijfformulier vind je op de website van de organisatie, www.movemberrun.nl.

Wil je niet zelf rennen, maar wel graag iets bijdragen aan Movember? Doneer dan viahttps://www.movemberrun.nl/nl/donatie.html

De Movember Run Amsterdam wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door Gold Sponsors Optiver, IMC en Vitamin Well.

Foto header: Maikel Thijssen Photography