Geplaatst op 24 november 2016

Schop onder je kont

Regen, wind, kou, donkere dagen. De meeste loopjes waarvoor je ijverig hebt getraind, zijn al geweest voor dit jaar. Een beetje doelloos zit je op de bank. Wat is het lastig om jezelf van de bank af te trekken. De winterdip… wie kent hem niet?

Meer dan 500.000 mensen in Nederland hebben jaarlijks last van een winterdepressie. Dit komt onder andere doordat het lichaam in de winter meer van het hormoon melatonine aanmaakt. Licht zorgt ervoor dat de productie door het lichaam in de ochtend stopt. Bij veel mensen gebeurt dit niet, met het gevolg dat ze veel moeite hebben met opstaan, traag op gang komen en zich overdag vermoeid blijven voelen. Lichttherapie stopt de aanmaak van melatonine op een natuurlijke wijze.

Herstblues

Wij als hardlopers spreken liever van een winterdip of de herfstblues, een lichte variant daarvan. Want doordat we vaak trainen en veel in beweging zijn, maken we endorfines aan, die ons in de runner’s high brengen. En juist dat zorgt ervoor dat we die dip de baas blijven.

schermafbeelding-2016-11-24-om-11-30-56

Dat weten we dus. Lopen maakt ons gelukkig. Lopen in het licht is helemaal top. Dan alleen nog van die bank af komen. Ook al kun je alleen in het donker lopen, hier enkele tips:

  • Leg je complete hardloop-outfit al klaar, inclusief looplampjes (indien nodig)
  • Zorg ervoor dat je een goede post-workoutsnack in huis hebt, om jezelf te belonen. (bij voorkeur iets eiwitrijks, zodat je spieren zich snel kunnen herstellen)
  • Laat je motiveren door loopmaatjes, een loopgroep of via social media. Laat je hardloopgabbers weten dat je moeite hebt met je training te doen, door de sociale druk zul je eerder gaan
  • Is geld een grote motivatiebron voor jou? Sinds kort is er een app op de markt, die je betaalt voor je gemaakte kilometers: Runister. Deze Spaanstalige app is alleen te downloaden door apple-gebruikers. een gemiddelde hardloper krijgt in een jaar vijftig tot zestig euro uitbetaald. De app kost je ongeveer twee euro per maand.
  • Zoek een leuke challenge uit op Strava, runkeeper, bij de plaatselijke sportwinkel of op social media. Samen de deur uit, dat werkt echt motiverend. Wij hebben alvast enkele challenges voor je opgezocht:
    – de SantaStreak van Just Keep Running (van 1 december tot 31 december elke dag minimaal 2,5 km hardlopen)
    Elke Dag Hardlopen van Runnersworld Amersfoort (van 1 december t/m 28 december eke dag minimaal 1 mijl (1609m) hardlopen)

Maaaaaaarrrrrrr… Ook wij schrijven een Winterchallenge uit, in samenwerking met Runnersworld Amsterdamse Bos, waarbij je via Strava en Facebook/Instagram je workouts met ons deelt. Wij zullen jouw stok achter de deur zijn. Deze challenge loopt vanaf december. Houd onze site in de gaten. Runnersworld AB stelt mooie prijzen ter beschikking.

Dus… MOVE YOUR ASS en Keep On Running!

 

Tekst: Petra Kerkhove