Marathontraining versnellen blog Dave Baars

Versnellen tijdens de marathon

Denk jij dat je niet kunt versnellen in de laatste 5 kilometer van de marathon? Ik denk van wel. Train dit vooral en ervaar al tijdens de training wat een ongelooflijk effect versnellen heeft. Als je dit oefent, kom je erachter dat het niet zo heel moeilijk is en dat je het óók kunt!

Vermoeide benen

Alle hardlopers zijn moe als zij 30 kilometer (of meer) hebben hardgelopen. Dat is heel normaal en kan niet anders. De benen zijn moe of ze doen zelfs al een beetje pijn. Vele hardlopers denken daarom dat ze niet meer kunnen versnellen. Dat is een verkeerde negatieve gedachte. Je kunt zeker wel versnellen! Wanneer je dit traint, dan zal je merken dat deze overgang naar een hogere snelheid gedurende 1-2 minuten even lastig is, maar daarna eigenlijk alleen maar superlekker is. Wanneer je versnellingen toepast in jouw training, dan is de kans dat je dit tijdens de marathon ook lukt, veel groter.

Als je positief bent, kun je veel meer!

Te snelle start

Iedereen zou op de juiste snelheid moeten starten. Dat is de gemiddelde snelheid van jouw geschatte eindtijd. Wanneer jij op deze snelheid start, wordt de kans groter dat de versnelling na 30 kilometer wél gaat lukken. Wanneer je vooraf tegen jezelf zegt dat je tijdens de race 1 of 2 keer gaat versnellen, dan is de kans veel groter dat het je lukt om niet te snel van start te gaan.

Hardlopen met gevoel

De eerste 10 kilometer van de marathon voelt aan als ‘heel makkelijk’. De volgende 10 zijn nog steeds goed te doen, maar wel pittig, de volgende 10 zijn zwaar en de laatste 10-12 zijn heel zwaar. Juist omdat de eerste 10 km heel makkelijk aanvoelen, zijn er vele marathonlopers die te snel van start gaan. Gebruik jouw ervaring (o.a. van de 25-30 km testwedstrijd) en loop daarom vooral met verstand en niet met gevoel. Het gevoel zegt namelijk in de eerste 10 km dat je te langzaam gaat. Hardlopers zijn slimme mensen, daarom is het logisch dat ook jij je verstand gebruikt en dus op de juiste snelheid gaat starten.

Gebruik je ervaring en loop vooral met verstand

Kleine versnellingen

Een eerste versnelling kun je doen op kilometer 35 en een tweede op kilometer 38. Dit zijn heerlijke momenten omdat vele andere marathonlopers daar juist vaak wat minder hard gaan lopen. Als jij vanaf kilometer 35 licht versnelt, dan zul je andere hardlopers gaan inhalen. Daar word  je heel positief van. Als je positief bent, dan kun je veel meer!
De versnellingen zijn klein. Wanneer je 10 seconden per kilometer harder gaat, dan is dat eigenlijk iets te veel. Een versnelling is maar enkele seconden per kilometer sneller, dus qua tijdwinst, win je er niet heel veel mee. Waarom zou je dit dan toch doen/oefenen? Je doet deze versnellingen vooral om geen tijdverlies te leiden. Word je negatief en word je in de laatste 10 kilometer onverschillig, dan verlies je heel veel tijd. Dus versnel en word positief!

Technisch versnellen

Een versnelling kun je doen met behulp van een technisch accent waarop je de weken ervoor hebt getraind. Dit accent past goed bij jou en daar heb je natuurlijk al meerdere goede ervaringen mee gehad. Manieren van versnellen zijn:
– je knie eerder inzetten;
– iets feller afzetten (dus voor niet langer afzetten);
– een iets ruimere pas maken (hierdoor verlies je de stramheid).

Enorme boost

Tijdens de eerste 35 kilometer van de marathon heb je de versnelling op kilometer 35 al in gedachte. Dat is een mooie houvast. Als je deze versnelling doet, dan krijg je daar een enorme boost van. Je kan komt in een soort positieve trance. Dat is zó lekker! Je zit in een kokonnetje waar je niet meer uit wilt. ‘Je bent aan het jagen en je zal jouw prooi te pakken krijgen.’

Bosjesman vs. koedoe

Al duizenden jaren en nu nog steeds wordt zowel in zuidelijk Afrika als in Australië een jaagtechniek gebruikt waarbij een mens het uiteindelijk wint van een koedoe of van een kangaroe. Dat is ongelooflijk want deze beesten zijn sterker, sneller dan mensen, maar hebben ook nog eens een beter uithoudingsvermogen. Toch winnen de mensen het op basis van slimheid en positieve instelling. Een bosjesman in de Kalahari woestijn kan een koedoe doden door er dagenlang achteraan te rennen. Naarmate de koedoe het zwaarder krijgt, gaat de bosjesman versnellen en wordt hij steeds positiever. De bosjesman drinkt tussendoor en laat de koedoe vooral niet drinken. Uiteindelijk raakt de koedoe oververhit en uitgeput. Deze achtervolging kan dagen duren.

Tekst: Dave Baars

Kijk hier voor meer informatie over het online marathontrainingstraject dat Dave Baars in samenwerking met Harald de Jong ontwikkelde.