Waarom je afvalt van lopen in de kou

In een eerdere blog schreef ik al over mijn favoriete training ‘Vogels kijken’ – lekker rustig lopen om een beetje te koekeloeren in plaats van te zweten. Deze training heeft daarnaast als voordeel dat je niet alleen je snelle suikers aanspreekt, maar ook je zuinige vetten. Met kou komt daar een voordeel bij: je profiteert van bruin vet.

Wit vet en bruin vet
Je lichaam heeft twee soorten vetten: wit en bruin. Overgewicht is (bijna) altijd wit vetweefsel, dat wordt gebruikt als vetopslag en je neemt het als ballast mee. Bruin vet is slimmer: dat wordt gestookt, onder andere om je lichaam op temperatuur te houden. In tegenstelling tot wit vetweefsel heeft bruin vet namelijk veel mitochondriën. Je kunt die mitochondriën voorstellen als energiecentrales in je cellen, door veel centrales verbrandt bruin vet veel meer vet dan zijn witte broer. Dus dat is dubbel goed nieuws als je gaat hardlopen in de kou. Door hard te lopen verbrand je energie en door de kou train je een verhoogde productie van bruin vetweefsel. Enne, geen paniek voor het straks lente wordt. Dan kun je gewoon koud douchen vóór je gaat lopen!

Vetrollen als brandstof
Door met een lage hartslag (laag D2) hard te lopen leer je om harder te lopen op je zuinige vetten.

Snel ademen, veel zoet eten en altijd in een hoog tempo hardlopen zorgt voor een snelle suikerverbranding. En dat is zonde. Want van je energiezuinige vetten heb je genoeg voor weken terwijl je van je energiesnelle suikers maar slechts voor een uurtje op de plank hebt liggen.

Door rustig te lopen gaat je basissnelheid omhoog terwijl je nog wel op je zuinige vetten loopt. En daar word je blij van. Zo boor je een energievoorraad aan die je nu als overtollig ballast gewend bent mee te nemen.

Koen de Jong, januari 2015

Ga voor meer informatieve blogs van o.a. Koen de Jong, Esther Vliege en Bram Bakker naar sportrusten.nl.