Zeg Kaas!

Een studie, die werd gepubliceerd in de Science Daily, concludeerde dat mensen die selfies of berichten plaatsen over hun sportieve leven of gezonde eetstijl, vaak narcisten zijn. Maar hoe kun je nou toch niet trots zijn op een mooie prestatie, zeker als die wordt gecomplementeerd met een dito (hardloop)foto?

schermafbeelding-2016-10-19-om-13-50-44

Wij hardlopers hebben vaak het geluk dat er foto’s worden gemaakt tijdens onze hardloopevenementen. Het is niet altijd makkelijk om daar goed op te staan, vandaar wat tips:

  1. Kijk recht voor je, dus niet naar je voeten of de weg. Daardoor sta je sowieso al met je neus naar voren. Hierdoor heb je ook een veel breder beeld en kun je fotografen al van een afstand spotten.
  2. Zet koers in de richting van de camera, maar let op! Zorg ervoor dat je andere lopers niet hindert!
  3. Probeer aandacht te trekken van de fotograaf door bijvoorbeeld te glimlachen.
  4. Vermeld de naam van de fotograaf als je de foto hebt teruggevonden en op social media deelt, als je wilt dat hij of zij je dan ook de volgende keer op de foto zet.

——————————————————————————————————————

Maar hoe kun je die foto’s terugvinden? Bij grote evenementen, zoals bijvoorbeeld bij de Amsterdam Marathon zorgt de organisatie voor een bedrijf dat foto’s maakt. In dit geval was dat Marathon-photos. Deze organisatie, die wereldwijd foto’s van de grotere hardloopevenementen maakt, stamt nog uit de tijd dat er alleen maar fysieke foto’s bestonden. Je bestelde de foto, kreeg ‘m thuisgestuurd en je werd verzocht deze te betalen of anders terug te sturen. Later is alles digitaal geworden. Hierdoor zijn de kosten volgens mij aanzienlijk verlaagd, aangezien niet alle foto’s eerst dienen ontwikkeld te worden, voordat je weet of ze gelukt zijn en of je er goed op staat. Wat een werk zal dat vroeger geweest zijn, om uit te zoeken wie er bij welke foto hoort!

Veertig fotografen

Ik vroeg me daarom af, waardoor het komt dat de foto’s op dit moment soms toch nog zo prijzig zijn, en ging op onderzoek uit. Ik sprak Roderik van Nispen, managing partner van Marathon-Photos afdeling Nederland en vroeg hem hoe dat toch in zijn werk gaat. Tijdens de marathon van Amsterdam stond hij met veertig fotografen van 7 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s avonds langs het parcours om zoveel mogelijk hardlopers voor de lens te nemen. Hij stond op markante plaatsen op het parcours, zoals onder het Rijksmuseum en in het Vondelpark. Het scannen van de foto’s geschiedt handmatig op startbewijs,  zodat de foto wordt gematcht met de juiste hardloper. Als er geen startbewijs zichtbaar is, wordt de kleur van de kleding, wel of geen pet, wel of geen bril, korte of lange mouwen etc. aan de foto toegevoegd. Daarnaast hebben ze een grote server, die het aan kan om binnen 24 uur meer dan 24.000 bezoekers op hun site te hebben, en niet te crashen.

Roderik: “Onze service en foto’s zijn van hoge kwaliteit. We betalen de professionele fotografen conform marktwaarde. Dat kost geld.” Daarnaast zijn er steeds vaker hobbyfotografen, en komen er meer sites op de markt waar andere fotografen hun foto’s op kunnen aanbieden. Wij bieden met marathon-photos.com ook video, en kunnen deelnemers hun certificaat opvragen.

Onlangs kwam Runner’s World met een nieuw onderdeel op hun site: SplitSecond. Zij koppelen hardlopers en fotografen aan elkaar. Door je GPS-gegevens van Strava, Runkeeper of een andere app te koppelen kun je als loper de foto’s (soms gratis!) terugvinden waar jij op staat. Ook wordt er gescand op startbewijs.

Kwaliteit

Professioneel fotograaf van de topsporters in ons land, Erik van Leeuwen, maakte zondag foto’s voor SplitSecond in het Vondelpark. “Ik ga liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Ik zoek een mooie plaats uit die de sfeer goed weergeeft tijdens het evenement. Zo zie je echt van alles langskomen op dat 40 km-punt. Van de toplopers tot mensen die er echt helemaal doorheen zitten. Dat probeer ik vast te leggen. Aan het einde van de dag voelde ik me ook goed gebroken van de hele dag op dat krukje in het park zitten.”

schermafbeelding-2016-10-19-om-13-51-52

Arnoud Kunst, directeur van Marathonfoto.nl. “Voor professionele dienstverleners is het moeilijk om aandacht van de organisatie te krijgen. Afspraken worden niet altijd actief doorgezet. Wij zorgen voor individuele foto’s en dan bij voorkeur goede finishfoto’s. Er is in de (hardloop)fotografiewereld veel devaluatie. Bij elk evenement staat er iemand mee te kijken over je schouder naar instellingen en apparatuur. Vergeet daarnaast niet de vele Go-Pro’s die lopers meenemen, of de foto’s die met de smartphone worden gemaakt. Wij maken finishfoto’s en mensen kunnen er op onze site voor kiezen om die op canvas of bijvoorbeeld op mokken te laten drukken. Dat is altijd leuk als kado voor Sint, Kerst, Vader- of Moederdag. “

Oké, het kan wat prijzig zijn. Maar daar krijg je wel weer wat ‘postbaars’ voor terug

Wat het afnamepercentage is, durfde ik niet te vragen, maar ik denk dat het lager ligt dan wij denken. Met het oog op alle kosten van apparatuur, software, personeel, inkoop bij de organisatie van een evenement en tijd, heb ik wat meer idee gekregen van de kosten die worden gemaakt om ons op een kek kiekje te schieten. Oké, het kan wat prijzig zijn. Maar daar krijg je wel weer wat ‘postbaars’ voor terug. Er zijn mensen die urenlang stil zitten met die zware apparatuur. Het minste dat je ervoor terug kan doen is even glimlachen!

Tekst: Petra Kerkhove